Voordelen van vasten

Tijdens mijn studie tot Physical Rehab Trainer van International Academy of Science vertelde mijn professor dat het erg goed voor het lichaam is om af en toe te vasten. Hij zei:”Om het immuunsysteem op 100% te krijgen, vast ik twee keer per jaar 7 – 10 dagen.” De theorie hierachter is simpel gezegd. De darmen kunnen tot rust komen, de darmen (en darmflora) zijn voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor het immuunsysteem.

Zo gezegd zo gedaan. Ik ging direct aan de slag. Uiteindelijke at ik acht dagen niet. Wel dronk ik veel water, at ik op mijn sportdagen een schaaltje yoghurt met wat chia (voor de eiwitten, om niet mijn spieren ‘op te eten’ met sporten) en nam ik probiotica om mijn darmflora te optimaliseren. Het was een intense ervaring. De eerste dagen had ik last van hoofdpijn, was ik moody en had ik uiteraard erg veel honger. Opvallend was dat ik vanaf dag 3  veel betere focus had, veel meer tijd had (eten kopen, koken en opeten kost VEEL tijd) en prima functioneerde (wel in een rustiger tempo). Na dag 8 was het eerste wat ik at een appel, dit is by far de lekkerste appel van mijn leven geweest!! 🙂

Vasten bestaat al erg lang, in vele tradities en religie’s komt vasten voor. Een manier om jezelf te ‘zuiveren’, een spirtuele ervaring en/of een daad van het geloof.  Daar moet toch wel iets goeds aan zijn, zou je denken. Dit klopt, studie’s laten zien dat vasten ervoor zorgt dat het lichaam ontgift, vet omzet in energie en beschadigd weefsel vernieuwd. Het risico op hart -en vaatziektes en diabetes wordt verlaagd door vasten.

Een maand geleden keek ik een podcast van Dr. Rhonda Patrick van FoundMyFitness met Dr. Satchin Panda over o.a. ‘Time Restriced Eating’ (TRE), zie filmpje hierboven.  Een methode die nieuw voor mij was. Bij TRE eet je in een window van 9 – 12 uur en daarna niet meer tot de volgende dag. Eigenlijk zoals in het dierenrijk, overdag eten. ’s Avonds en ’s nachts rusten en slapen.

De gedachten erachter is dat overdag onze stofwisseling omhoog gaat en in de loop van de avond deze weer omlaag gaat. Dit valt onder het circadiaan ritme (slaap/waak ritme) en is ook gekoppeld aan licht/donker. ’s Avonds is het tijd dat het lichaam tot rust komt om te herstellen, te ontgiften, te repareren. Eet je ’s avonds laat of ’s nachts, dan blijft de stofwisseling aan de gang.  Dit zorgt ervoor dat alle klokjes (organen zoals de lever, nieren etc hebben hun eigen klok) in het lijf niet synchroon lopen, dit zorgt ervoor dat de bloeddruk stijgt en er onstekingen optreden.

In de podcast vertelde Dr. Satchin Panda over een onderzoek bij muizen die in een raam van 9 – 12 uur per dag aten. De resulaten waren verbluffend te noemen: het cardiovasculaire systeem werd verbeterd en er was sprake van een spiermassa toename.

Dit trickerde mij om zeer recent TRE te gaan toepassen. Het leven is een groot experiment, dus waarom niet. Sinds een week eet ik in een raam van 9 – 12 uur, 9 uur schijnt optimaal te zijn. Waarbij af en toe een keertje ‘zondigen’ helemaal niet erg is. Denk aan een avondje uit met vrienden etc. Ik ben erg benieuwd of dit effect op mijn gezondheid gaat hebben.Wordt vervolgd.

Sowieso blijf goed kauwen, wees dankbaar voor het eten op je bordje en vooral, blijven genieten van die heerlijke zelfbereide maaltijden!